pages

Dunia


Jika aku diberi peluang ataupun kuasa untuk menjedakan masa buat seketika waktu, aku ingin ! Aku ingin melakukannya.

Aku ingin berhenti seketika dari terus dihimpit oleh kesibukan dunia. Aku ingin berhenti seketika dari terus memikirkan masalah-masalah dunia. Aku ingin berhenti seketika dari terus terbuai dan tertipu dengan dunia.

Dunia, sememang indah di mata manusia. Keindahan yang menghiasi permukaannya buat manusia terbuai sehingga membuatkan manusia terlena dalam sedar.

"Manusia ketika hidupnya walaupun jasad bernyawa namun sebenarnya mereka sedang tertidur. Dan mereka hanya akan tersedar saat ajal datang menjemputnya."

Aku,

Juga sama seperti yang lain yang kadang-kala terperdaya dengan keindahan dan kenikmatan dunia yang tertayang di hadapan mata.

Saat diri terbuai dengan semua itu, fikiran hanya ditumpukan pada kehidupan dunia. Setiap saat minda hanya memikirkan tentang dunia dan dunia. Sehingga diri mengabaikan apa yang perlu diutamakan. Lama-kelamaan, tanpa disedari hati dan jiwa jadi kosong.

Sampai suatu ketika kekosongan itu bagaikan mencengkam jiwa sehingga menyebabkan aku merasakan kehidupan yang dilalui kini bagaikan tiada maknanya. Semua itu benar-benar menyeksa.

Perasaan itu buat aku rasa nak menangis. Menangis sekuat-kuatnya. Saat itu tiada kata-kata yang mampu mengambarkan apa yang aku rasai tika itu. Inilah akibatnya, apabila diri terus-terusan memikirkan urusan dunia.

Hebat kan dunia,

Dalam diam, dia lenakan manusia dan buatkan manusia melupakan apa yang sepatutnya mereka fikirkan.

"Ingatlah, dengan mengingati Allah S.W.T , hati-hati akan menjadi tenang." -(Surah Ar-Ra'd, 13 : 28)



by: hidaynadhir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan