pages

Tak Perlu Baca Pun



Satu perkara yang kau perlu ingat... jangan terlalu negatif. Jangan jadikan minda kau negatif sangat. Bila pemikiran kita negatif, kita akan takut bertindak. Belum lagi buat sesuatu, kita dah fikir...

"Benda ni boleh jadi ke?"
"Apa pula kata orang?"
"Kalau aku buat macam ni, mesti aku akan dibenci."


Buat dulu. Kau perlu berani mencuba. Ketepikan segala persoalan dan alasan yang muncul di kepala kau. Selagi kau belum bertindak, selagi itu kau tak tahu apa sebenarnya akan terjadi. So, buat dulu.

Lagi satu, jangan takut pada istilah 'orang kata'. Biarlah orang nak kata apa dan nak fikir apa pun tentang kau. Biarlah orang nak kutuk segala apa yang kau buat pun. Yang penting kau tahu apa yang kau buat. People can't understand. Ignore them.

Bila orang tak suka kau, biarkan mereka. Tak perlu susah-susah buat sesuatu dengan harapan mereka akan menyukai kau. Semua itu akan merugikan kau. Last-last, kau juga yang kecewa. Kau juga yang akan sakit sendiri.

Apa yang perlu kau buat, buat seperti biasa. Kalau mereka tak nak layan kau or abaikan kau, cari orang lain yang nak layan kau. Haha.

Tak perlu terhegeh-hegeh tunjuk pada mereka yang kau ni nak dekati mereka. Tapi bila mereka dekati kau, layan mereka seperti sedia-kala. Tunjukkan yang kau ni berbeza dari mereka. Friendly gitu.

Jangan pula bila kau tahu mereka tak suka kau, kau layan mereka... nak tak nak je. No! jangan begitu sahabat.

Tak kisahlah apa pun mereka buat pada kau, maafkan mereka. Memaafkan bukan bermaksud kau kalah sebaliknya kau menang dalam kalah. Malah, ia menunjukkan kau ni seorang yang matang dan seorang yang positif. 😄. Kalau ada rasa awkward tu, cuba bendung agar ia tak rosakkan keadaan. 

Pentingnya di sini, layan mereka seperti biasa. Anggap saja seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku antara kau dengan mereka.

"Aku tak mampulah!"

Tak! kau salah. Kau sebenarnya mampu. Yang jadi masalah sekarang, bukannya kau tak mampu sebaliknya hati kau tak mahu. Atau dalam erti kata lain, ego kau menegah kau buat macam tu. Itu jawapan yang kau sendiri perlu rungkai dan perlu kau atasi.

Sekian. Assalamualaikum.


7 MEI 2017
9.42 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan