pages

Aku Pun Nak Juga!



Aku tak tahu nak mula dari mana. Terlalu banyak nak dikongsi. Sepatutnya dah lama aku menulis tapi disebabkan sikap yang suka menangguh dan juga kesilapan tetapkan waktu menulis pada ketika mood langsung tak nak menulis. At the end, segala cerita yang aku rancang nak tulis akhirnya tak tertulis.

Bukan mudah untuk konsisten menulis. Ada masanya, otak jadi tepu sampai tak dapat nak luahkan apa yang nak diluahkan. Biasa orang panggil keadaan tu, writer's block.

Dulu, aku pernah berazam nak pastikan blog ni sentiasa ada post. Tapi macam tulah... ia tak berlaku seperti apa yang dirancang. Terlalu banyak halangan dan cabaran yang wujud terutamanya datang dari diri sendiri. Rasa malas campur pula masa yang tak mencukupi, cukup untuk membantutkan segala tindakan. Bila buka blog, aku hanya mampu skrol-skrol je. Tengok komen, itu pun jika ada. Haha.

Banyak sebenarnya yang nak aku tulis. Especially tentang apa yang aku lalui dalam hidup ni. Pengalaman yang aku peroleh. Rintangan yang aku tempuh dan macam-macam lagilah.


Precious lesson

Aku nak hargai hidup aku. Dan satu cara untuk menghargai hidup aku sendiri adalah dengan menulis segala yang berlaku kepada aku sepanjang tempoh aku jalani hidup kat dunia. Aku tak kisah bila mana kisah hidup yang aku tulis tak dibaca orang lain. Apa yang penting, diri aku puas. Puas dalam menghargai diri sendiri.

Tujuan aku tulis tentang diri sendiri pun bukan untuk membanggakan diri sendiri. Ia tak lain hanya sekadar untuk buat diri dan kehidupan yang aku lalui rasa berharga. Sejujurnya, aku sendiri suka baca kisah hidup seseorang. Lagi suka bila penyampaian cerita tu diolah menggunakan teknik yang menarik. Cukup buat aku rasa kagum dan teruja untuk tahu lebih tentang kehidupan dia.


Positif!

Aku nak jadi seorang yang positif dengan melihat apa yang berlaku dalam hidup ini mempunyai hikmah tersendiri. Walau seteruk mana pun peristiwa yang dilalui, pasti ada hikmah di sebaliknya. Pasti ada pengajaran yang nak disampaikan. Hidup kita ni tak lari dari proses pembelajaran. Hari-hari kita belajar. Belajar tentang kehidupan ni. Kita membesar bersama pengalaman yang dilalui hari demi hari. Sebab tu orang cakap, setiap hari pastikan diri kita buat sesuatu yang berbeza. Jangan terikat pada benda yang sama. Jangan terikat sangat pada rutin. Break sikit dengan belajar sesuatu yang baru even benda tu sedikit.

Aku tahu, bukan mudah untuk diri jadi macam tu. Tapi ia tak mustahil kalau diri terus dididik. Didik untuk melihat sesuatu yang ditakdirkan berlaku dari sudut positif. Didik diri setiap hari belajar atau cuba sesuatu yang baru. Percayalah semua ni takkan merugikan kita. Memang awal-awal hasilnya tak nampak tapi percayalah suatu hari nanti tanpa kau sedar hasilnya yang terpamer juga.


MACHANG, KEL
8 FEB 2017
12.36 AM


Tiada ulasan:

Catat Ulasan