pages

Bila Allah Ada Di Hati

Dalam hidup ini, manusia tidak akan mampu lari dari ditimpa kesulitan. Tidak ada dalam dunia ini, manusia yang tidak pernah ditimpa kesulitan.



Hatta, Rasulullah SAW sendiri mengalami kesulitan dalam menyampaikan dakwah dan menghadapi pelbagai tentangan dalam menegak syariah Islam.



Seperti manusia lain, aku juga pernah mengalami kesulitan. Pernah suatu ketika dahulu aku mengalami kesulitan yang sangat menghimpit hidupku. Ketika itu, lebih kurang 40 hari sebelum aku menghadapi peperiksaan sebenar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM 2013)


Saat itu, diri mengalami banyak kesukaran. Terasa roh seakan-akan mahu terpisah dari jasad. Pernafasan sukar untuk diseimbangkan, bagaikan ruang pernafasanku terhalang oleh sesuatu.


Mindaku bercelaru kerana terus-terusan diasak dengan bisikan-bisikan yang melemahkan.


Fikiranku berserabut kerana asyik memikirkan tentang kehadiran waktu yang menjadi penentu segala perjuangan aku sepanjang bergelar seorang pelajar iaitu Peperiksaan SPM.


Waktu itu juga yang akan memperlihatkan sama ada apa yang aku pelajari selama ini benar-benar melekat di hati, tersimpan di minda.


Oleh kerana itu, tatkala diri teringatkan waktu itu. Pastinya aku akan menitiskan air mata menangisi sebarang kemungkinan yang berlaku nanti.




Diriku dibelenggu dengan ketakutan yang sungguh mencengkam jiwaku. Ketakutan itu membuat diri berada dalam dilema.


Ditambahkan pula dengan keputusan percubaan SPM yang menghampakan membuatkan diri sentiasa memikirkan, adakah mampu untuk aku menghadapi peperiksaan sebenar jika percubaan pun belum mampu aku kuasai?


Aku hampir berputus asa kerana pada waktu itu, aku merasakan aku sudah tidak punyai waktu yang mencukupi bagi membuat persiapan menghadapi peperiksaan sebenar.


Semangat semakin hilang.


Harapanku semakin pudar.


"Ketika masalah datang, Allah tidak meminta kita memikirkan jalan keluar sehingga penat. Namun Allah hanya minta kita agar Sabar & Solat."


Dikala diri ini bergelut dalam kesulitan. Allah datangkan sinar pengharapan untukku membebaskan diri daripada segala kesulitan itu. Allah tunjukkan jalan untuk aku keluar daripadanya.


"Allah adalah kekuatan, untuk dapatkan kekuatan itu maka carilah Allah."


Aku dapat merasakan kekuatan meresap masuk ke dalam diri sehingga memacu kembali semangatku untuk terus berjuang.


Di samping itu, Allah juga menambahkan kekuatanku dengan hadirnya insan-insan yang aku sayangi, membantu membimbing dan memotivasikan aku agar aku kembali bangkit melangkah mengapai impian yang pernah aku ciptakan suatu ketika dahulu.


Alhamdulillah, berkat usaha & bimbingan daripada mereka yang sentiasa ada untukku. Aku kembali bangkit memantapkan keyakinanku dan mengoptimiskan diri menghadapi segala yang berlaku.


Aku mula merangka kembali persiapanku. Usahaku dipertingkatkan daripada yang sebelumnya.


Namun yang paling penting adalah aku perlu menjaga hubunganku dengan Allah dan dengan sesama manusia.


"Dalam kita sibuk belajar, perlu juga untuk kita lihat bagaimana hubungan kita dengan pencipta kita, Allah SWT dan hubungan kita dengan mereka-mereka yang berada disekeliling kita."


Jika disingkap hikmah hadirnya kesulitan ini sebenarnya adalah bertujuan untuk membawa diri kita kembali kepada fitrah hidup kita iaitu kembali menghadap Allah dengan meletakkan pergantungan sepenuhnya kepada-Nya dengan sebenar-benar pergantungan.


Allah sentiasa ada untuk kita. Dekat dengan kita. Namun sejauh mana kita ada dekat dengan Allah. Cuba kita renungkan bersama.


Untuk pastikan kita sentiasa dekat dengan Allah maka letaklah Allah dalam hati kita. Insha Allah kita akan merasai nikmatnya berupa ketenangan jika Allah ada di hati.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan